Wednesday, 26 October 2011

Wednesday, 26 October 2011
KESAN KEPADA ALAM SEKITAR AKIBAT DARIPADA PENINGKATAN PENGANGKUTAN ANTARABANGSA




1) Perkapalan


Perlepasan gas karbon dioksida(CO2) dari perkapalan maritim dianggarkan hampir tiga kali ganda antara tahun 1925 hingga 2002 (Ederesen et al,2007). Kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa pelepasan CO2,NOx dan SO2 oleh kapal-kapal adalah kira-kira 2% hingga 3% dan mungkin 4%, 10% kepada 15%, dan 4% hingga 9% daripada pengeluaran global antropogenik.  
           Bahan pelepasan kapal contohnya daripada NMVOCs, NO2,CO,SO2,zarah utama,logam berat, dan sisa menyebabkan masalah di kawasan pelabuhan dan pantai terutamanya peningkatan yang tinggi bahan pencemar yang berjangka hayat pendek contohnya NO2 di sekitar Laut Utara dan Selat Inggeris. Kajian model cenderung mencari NO2 yang berkepekatan lebih daripada dua kali ganda di sepanjang laluan perkapalan utama dunia. 
          Kenaikan mutlak permukaan ozon yang disebabkan oleh pelepasan asap kapal adalah ketara semasa musim panas. Tahap peningkatan ozon didalam atmosfera juga membimbangkan dengan mengambil kira perubahan iklim dan kesan rumah hijau. 
       Unjuran sehingga tahun 2020 menunjukkan pertumbuhan dalam penggunaan bahan api maritim dan pelepasan bahan api dalam lingkungan 30%. Dijangkakan menjelang 2050, pelepasan CO2 perkapalan maritim boleh menjangkau 2 hingga 3 kali paras semasa.        Oleh hal yang demikian, beberapa langkah telah diambil antaranya menghadkan kandungan sulfur dalam pengambilan bahan api yang dilakukan di Laut Utara dan Selat Inggeris. Ia bertujuan untuk mengurangkan pemendapan sulfat di kawasan-kawasan berhampiran pantai. Antara langkah yang lain ialah menggunakan scrubber dan penapis untuk menangkap pelepasan asap dari ekzos gas dan menggunakan enjin rendah NOx.                                                                                




2) Penerbangan Hub & SpokeSatu sistem pusat dan jalinan adalah salah satu di mana syarikat penerbangan yang menetapkan satu atau beberapa bandar sebagai hab dari mana atau semuapenerbangan berasal / menamatkan. Penumpang yang menaiki penerbangan dari satu bandar hab bukan kepada yang lain biasanya untuk menyambung melalui hub,manakala penumpang yang tinggal di bandar hab mempunyai pelbagai destinasitanpa henti untuk dipilih(SPOKE).
Syarikat-syarikat penerbangan menggunakan "hub and spoke" yang bermaksud lapangan terbang yang dipilih untuk mendarat menerima lebih banyak aktiviti daripada penumpang yang hendak mendarat dan berlepas. Hasilnya ia akan menyebabkan berlaku pencemaran bunyi yang tinggi kesan daripada bunyi kapal terbang mendarat dan juga aktiviti manusia (hub). Penumpang yang dalam perjalanan secara tidak langsung telah membuat lencongan seterusnya meningkatkan jumlah pengeluaran yang berkaitan dengan perjalanan mereka (spoke).
                 Penerbangan menghubungkan daerah untuk ekonomi dunia dan memberikan pelancong peluang untuk meneroka dunia luar. Namun, selagi kos aktiviti sosial terutamanya kepada alam sekitar tidak dilindungi oleh harga tiket, kerosakan alam sekitar yang disebabkan oleh penerbangan akan terus berlaku.






3) Jalan dan rel


            Jalan raya dan kereta api antarabangsa yang menghubungkan antara negara merupakan alternatif jalan pengangkutan yang kurang digunakan namun menyumbang kepada peningkatan yang tinggi kepada pembebasan bahan api yang menyebabkan pencemaran, contohnya seperti gas NOx dan pencemaran bunyi. Walau bagaimanapun, sumbangan pencemaran udara yang disebabkan oleh kenderaan dan kereta api adalah kurang di kebanyakan tempat didunia kecuali tempat-tempat yang mempunyai kadar pertumbuhan yang tinggi. Di mana aktiviti penduduknya banyak bergantung kepada sektor pengangkutan.  

          Sebaliknya, pengeluaran CO2 dari jalan pengangkutan fret antarabangsa menunjukkan semakin meningkat di seluruh dunia dan kira-kira meningkat dua kali ganda sehingga tahun2050,  tidak ada lagi tanda-tanda bahawa trend ini akan dibendung.  Namun beberapa langkah boleh digunakan untuk menggurangkan penggunaan kenderaan seperti mengenakan cukai bahan api yang lebih tinggi, mengurangkan penawaran bahan api untuk kenderaan, dan menggunakan bahan api alternatif yang boleh mengurangkan pencemaran.



0 comments:

 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates