Sistem pengangkutan jalan raya dan “cap-and-trade”.
Pengangkutan jalan di kebanyakan negara adalah tertakluk kepada dasar-dasar yang mengurangkan penggunaan bahan api dan pelepasan gas rumah hijau.EU, sebagai contoh, mempunyai cukai bahan api yang tinggi dan baru-baru ini telah memperkenalkan standard bahan api ekonomi. Amerika Syarikat mempunyai cukai bahan api yang lebih rendah tetapi taraf CAFE telah mengikat untuk beberapa dekad. Bagaimanapun apa-apa polisi yang sedia ada perlu diambil kira dalam reka bentuk sistem yang lebih luas “cap-and-trade”.
Sebagai permulaan, seseorang boleh mengira harga karbon yang tersirat dalam dasar-dasar pengangkutan jalan. Sebagai contoh, Ellerman et al. (2006) mendapati bahawa standard CAFE di AS sepadan dengan harga USD 90 USD 110 satu tan karbon. Cukai bahan api di EU membayangkan harga karbon yang jauh lebih tinggi.Harga karbon adalah lebih tinggi daripada yang dijangka dalam “cap-and-trade” rejim, dan akibatnya terdapat keuntungan kecekapan dari termasuk pengangkutan jalan dalam skim “cap-and-trade” yang bertujuan untuk mengurangkan kos pengurangan dengan menyamakan kos marginal dalam pelbagai sektor. Bagaimanapun, EU telah memilih untuk tidak termasuk pengangkutan jalan di EU-ETS. Ellerman et al. (2006) mencadangkan dimasukkan pengangkutan jalan dalam mana-mana skim perdagangan karbon masa depan, kerana keuntungan kecekapan yang berpotensi untuk berbuat demikian.
Satu masalah yang mungkin berlaku dengan pengiraan ini adalah bahawa dasar-dasar semasa tidak menangani perubahan iklim luaran sahaja. Program CAFE telah diperkenalkan untuk menangani keselamatan tenaga, dan justifikasi perubahan iklim muncul hanya kemudian. Tahap cukai bahan api di Kesatuan Eropah (EU) adalah ditentukan oleh banyak faktor, pertama dan paling penting sebagai cara yang agak berkesan untuk meningkatkan pendapatan untuk perbelanjaan awam. Cukai bahan api di Amerika Syarikat (dan contohnya Jepun) adalah lebih rendah, dan hasil sebahagian besarnya diperuntukkan bagi perbelanjaan infrastruktur jalan raya. Walau bagaimanapun, perbandingan kos keselamatan tenaga dan kos perubahan iklim mungkin mencadangkan bahawa cukai bahan api AS semasa cukup tinggi untuk menampung luaran ini, jika nilai-nilai yang sederhana digunakan untuk kerosakan karbon. Untuk menentukan bagaimana cukai atau standard yang sepatutnya akan berubah jika ia adalah untuk menangani masalah perubahan iklim (di mana ia tidak sebelum), ia perlu dijelaskan, kos luaran cukai bahan api (atau standard) sepatutnya untuk menangani , dan sejauh mana ia adalah instrumen penjanaan hasil. Parry dan Small (2005) menganggap bahawa cukai bahan api adalah instrument yang kedua terbaik untuk menangani pencemaran tempatan dan global serta purata
marginal kos luar kesesakan, dan mendapati bahawa cukai semasa AS perlu kira-kira dua kali ganda manakala cukai UK harus separuh, jika mereka telah ditetapkanpada peringkat kedua terbaik.
Pengangkutan jalan di kebanyakan negara adalah tertakluk kepada dasar-dasar yang mengurangkan penggunaan bahan api dan pelepasan gas rumah hijau.EU, sebagai contoh, mempunyai cukai bahan api yang tinggi dan baru-baru ini telah memperkenalkan standard bahan api ekonomi. Amerika Syarikat mempunyai cukai bahan api yang lebih rendah tetapi taraf CAFE telah mengikat untuk beberapa dekad. Bagaimanapun apa-apa polisi yang sedia ada perlu diambil kira dalam reka bentuk sistem yang lebih luas “cap-and-trade”.
Sebagai permulaan, seseorang boleh mengira harga karbon yang tersirat dalam dasar-dasar pengangkutan jalan. Sebagai contoh, Ellerman et al. (2006) mendapati bahawa standard CAFE di AS sepadan dengan harga USD 90 USD 110 satu tan karbon. Cukai bahan api di EU membayangkan harga karbon yang jauh lebih tinggi.Harga karbon adalah lebih tinggi daripada yang dijangka dalam “cap-and-trade” rejim, dan akibatnya terdapat keuntungan kecekapan dari termasuk pengangkutan jalan dalam skim “cap-and-trade” yang bertujuan untuk mengurangkan kos pengurangan dengan menyamakan kos marginal dalam pelbagai sektor. Bagaimanapun, EU telah memilih untuk tidak termasuk pengangkutan jalan di EU-ETS. Ellerman et al. (2006) mencadangkan dimasukkan pengangkutan jalan dalam mana-mana skim perdagangan karbon masa depan, kerana keuntungan kecekapan yang berpotensi untuk berbuat demikian.
Satu masalah yang mungkin berlaku dengan pengiraan ini adalah bahawa dasar-dasar semasa tidak menangani perubahan iklim luaran sahaja. Program CAFE telah diperkenalkan untuk menangani keselamatan tenaga, dan justifikasi perubahan iklim muncul hanya kemudian. Tahap cukai bahan api di Kesatuan Eropah (EU) adalah ditentukan oleh banyak faktor, pertama dan paling penting sebagai cara yang agak berkesan untuk meningkatkan pendapatan untuk perbelanjaan awam. Cukai bahan api di Amerika Syarikat (dan contohnya Jepun) adalah lebih rendah, dan hasil sebahagian besarnya diperuntukkan bagi perbelanjaan infrastruktur jalan raya. Walau bagaimanapun, perbandingan kos keselamatan tenaga dan kos perubahan iklim mungkin mencadangkan bahawa cukai bahan api AS semasa cukup tinggi untuk menampung luaran ini, jika nilai-nilai yang sederhana digunakan untuk kerosakan karbon. Untuk menentukan bagaimana cukai atau standard yang sepatutnya akan berubah jika ia adalah untuk menangani masalah perubahan iklim (di mana ia tidak sebelum), ia perlu dijelaskan, kos luaran cukai bahan api (atau standard) sepatutnya untuk menangani , dan sejauh mana ia adalah instrumen penjanaan hasil. Parry dan Small (2005) menganggap bahawa cukai bahan api adalah instrument yang kedua terbaik untuk menangani pencemaran tempatan dan global serta purata
marginal kos luar kesesakan, dan mendapati bahawa cukai semasa AS perlu kira-kira dua kali ganda manakala cukai UK harus separuh, jika mereka telah ditetapkanpada peringkat kedua terbaik.
Jika kesesakan yang
perlu ditangani oleh instrumen yang berasingan (di mana dan bila perlu),
cukai bahan api kedua terbaik kedua-dua di Amerika Syarikat dan United
Kingdom akan lebih rendah daripada mereka pada masa ini. Sansom
et al. (2001) mendapati bahawa caj UK setiap kenderaan-kilometer di
bawah birai kos sosial. Walaupun keputusan ini berbeza
dari kajian Parry dan Small (2005), kedua-dua
kajian mendapati bahawa komponen kesesakan menguasai kos marginal. Tidak
termasuk kesesakan akan membawa caj UK lebih kurang sejajar
dengan kos marginal (Sansom et al, 2001, Jadual B). Perubahan
iklim adalah lebih kurang penting, memandangkan andaian ke atas
ganti rugi sedikit yang digunakan dalam kajian ini.
0 comments:
Post a Comment