Saturday 24 December 2011

Saturday 24 December 2011


Sistem Jalan Antarabangsa dan Pengangkutan Kereta Api: Impak Alam Sekitar Peringkat Aktiviti.                 

Pengangkutan jalan mempunyai beberapa kesan terhadap alam sekitar. Pelepasan asap dari kenderaan menyumbang kepada pencemaran udara dan perubahan iklim, bunyi bising menyebabkan gangguan dan risiko kesihatan serta struktur infrastruktur yang memberikan kesan yang serius terhadap landskap dan ekosistem di sesuatu kawasan. Selain memberikan kesan ke atas alam sekitar, pengangkutan jalan juga memberikan impak kepada masyarakat.
Setiap tahun beratus-ratus orang terbunuh dan cedera dalam kemalangan di kawasan yang mempunyai padat penduduk dalam aktiviti mereka menggunakan pengangkutan jalan.

    Di peringkat serantau, pengangkutan jalan digunakan untuk pergerakan manusia dan pengagihan barang-barang terutamanya oleh lori-lori kecil dan sederhana ke sesuatu kawasan atau pun ke perlabuhan. Selain itu, terdapat juga aliran jarak jauh global antara benua seperti perkapalan maritim yang merupakan mod pengangkutan yang utama khususnya. Ia boleh disifatkan sebagai rantaian pengangkutan barang-barang diantara benua dengan rangkaian pengedaran serantau.

     Pada pasaran pengangkutan kargo antarabangsa ini, jalan raya dan pengangkutan kereta api merupakan mod yang paling penting. Bagi kawasan pendalaman yang sukar untuk dilalui oleh jalan darat, penghantaran menggunakan perkapalan laut pendek memainkan peranan yang penting untuk beberapa bahagian dunia.





Trend dalam kemalangan pengangkutan

WHO menganggarkan jumlah kematian jalan raya sebanyak1.2 juta pada tahun 1999. Penyelidikan selanjutnya menunjukkan bahawa ini mungkin harga yang terlalu tinggi (Jacobs dan Aeron-Thomas 2000). Mereka menggarkan bilangan kematian di seluruh dunia sebanyak 750000880000 pada tahun 1999, dan bilangan orang yang tercedera akibat kemalangan jalan raya pada 23 hingga 34 juta setahun.

     Amat sukar untuk membuat ramalan bagi angka-angka yang global. Di Eropah, bilangan kematian dengan cepat berkurangan (dari kira-kira 71000 pada tahun 1990 kepada 41000 pada tahun 2005). Walau bagaimanapun, di bahagian-bahagian lain dunia pertumbuhan pengangkutan mungkin melebihi kesan peningkatan kenderaan dan peningkatan keselamtan lalu lintas.

     Bilangan mangsa daripada kemalangan pengangkutan rel adalah jauh lebih kecil daripada jalan. Kesatuan Eropah (EU), 105 orang terbunuh dalamkemalangan kereta api  pada tahun 2004, iaitu kira-kira 0.2% daripada jumlah kematian dalam kemalangan jalan raya.



0 comments:

 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates