Thursday, 29 December 2011

Thursday, 29 December 2011

Pengangkutan Maritim


Selain daripada menghasilkan gas rumah hijau, pelepasan daripada pengangkutan maritim menyumbang kepada pencemaran udara tempatan dalam komuniti pelabuhan  serta pencemaran udara serantau.  Bahan api marin adalah bahan api sisa, kaya dengan bahan cemar, dan tiada rawatan  selepas  pembakaran  yang diperlukan. Satu akibat pelepasan sulfur per tan-kilometer adalah lebih tinggi bagi kapal-kapal daripada  pelesan cara lain (Wang dan Corbett, 2007). Ia memerlukan penggunaan bahan api yang lebih berkualiti tinggi kerana akan dapat mengurangkan pengeluaran seunit bahan api yang dibakar.

          Pertubuhan Maritim Antarabangsa telah meletakkan beberapa   had kandungan sulfur bahan api. Iamenggariskan “caps global”  bagi Sox  yang  menjadi lebih ketat dari  masa ke masa,  dan menentukan  kawasan-kawasan   kawalan pelepasan  sulfur (SECAs)  di mana lebih ketat  standard terpakai (termasuk Laut Baltik dan Laut Utara,  dan kawasan-kawasan lain  yang  mungkin  dikawasan-kawasan berpendapatan tinggi) .   Sejak tahun 2005, had global, 5% kandungan sulfur, manakala  dalam  SECAs ,  maksimum  ialah 1.5%. Kandungan sulfur purata dunia bahan api adalah 2.7% pada tahun 2004.  Wang dan Corbett (2007) mencadangkan manfaat menjadikan Pantai Barat Amerika Syarikat ke  dalam  satu SECA melebihi kos oleh faktor kira-kira 2,  dan  mengurangkan kandungan sulfur lagi kepada 0.5% telah meningkatkan  faktor  kepada  kira-kira 3 (hasil sebenar bergantung kepada saiz SECA).

           NOx dikawal selia  di IMO  melalui Kod  NOx  Teknikal  dengan  keperluan  pensijilan untuk enjin  yang sedia ada dan  kitaran  ujian  standard yang diguna pakai untuk enjin yang dipasang  selepas 2011. Perkara  zarahan, karbon hitam, diiktiraf untuk menjadi pencemar penting dan kompaun GHG, tetapi ia tidak dikawal selia secara berasingan pada takat ini -walaupun  bahan api pensuisan dan prestasi  enjin  yang  lebih  baik  daripada enjin rendah  NOx  perlu  mengurangkan  pelepasan zarah. Sumbangan  perkapalan  kepada  pencemaran udara  tempatan  yang besar di beberapa kawasan.  Laluan  perdagangan antarabangsa  secara umumnya  tidak jauh dari tanah dan  perjalanan bahan pencemar dalam jarak yang  besar. Kos mengurangkan pelepasan daripada penghantaran  mungkin  agak rendah, memandangkan sejarah yang lebih panjang peraturan bagi sumber-sumber lain.Sebagai contoh, AS-Kanada SECA yang dicadangkan, kos pematuhan  dijangka tidak lebih besar  daripada orang-orang yang  pengurangan  lanjut  daripada sumber-sumber  tanah.  


          Pengurangan kos dalam perkapalan dianggarkan sebanyak USD 2600 bagi  setiap  tan  NOx, USD 1 200 per tan SOx, dan USD 11 000 satu  tan PM. Sebagai  perbandingan,  kos  pengurangan bagi lebuh raya diesel  trak USD 2 700 satu  tan  NOx dan USD 17 000 bagi setiap tan PM. Anggaran kos termasuk kos kilang penapisan  yang  meningkat,  serta  kos kawalan enjin,  pemangkin,  untuk  NOx  dan kos bahan api  tambahan.  Kos pematuhan dijangka tidak akan menjejaskan  permintaan dalam cara yang  cukup besar,  kerana  terdapat  gentian beberapa  untuk pengangkutan maritim dan kos  akan  meningkatkan  harga  kapal baru  dengan tidak lebih daripada 2% dan kos operasi tidak lebih daripada 3%. Harga penghantaran bekas boleh meningkat sebanyak  kira-kira 3% (USD 18).




0 comments:

 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates