Instrumen Dasar Hadkan Impak Alam Sekitar Negatif:
Perspektif Ekonomi
Jalan pengangkutan, maritim dan pengangkutan udara menyumbang
kepada pelepasan gas rumah hijau global, dan semua mod pengangkutan ini secara
umumnya dijangka berkembang dengan cepat. Sektor pengangkutan pada
masa yang sama secara meluas dijangka menyumbang kepada pengurangan
pelepasan gas rumah hijau. Ketiadaan pihak berkuasa pusat yang boleh membuat
keputusan untuk mengenakan dan menguatkuasakan dasar-dasar perubahan
iklim jelas menunjukkan dasar sebenar. Protokol Kyoto merupakan
satu cubaan untuk memajukan dasar dalam menghadapi kekangan
kedaulatan negara. Pendekatan ini telah menerima kritikan kerana liputan yang
terhad berkaitan pengeluaran global, tumpuan pada sistem dan perdagangan
sahaja. Ia tidak menumpukan kepada cukai
karbon,kekurangan mekanisme penguatkuasaan yang benar, dan
tumpuan pada penguranga CO2 . Pendekata alternatif mencari negara yang
mempunyai penyertaan yang lebih luas, dan mencadangkan penguatkuasaan melalui Pertubuhan
Perdagangan Sedunia (WHO). Merangsang penggunaan teknologi alternatif memerlukan langkah-langkah pelengkap bagi
mengatasi kegagalan dalam pasaran untuk
pembangunan dan penyebaran teknologi.
Pengangkutan jalan adalah
sumber utama pelepasan gas rumah hijau, dan mungkin akan terus berkembang
sebagai pelepas gas rumah hijau pada masa hadapan. Kebaikan dan reka
bentuk dasar pengurangan dalam pengangkutan jalan menimbulkan beberapa kesukaran. Dalam
Kesatuan Eropah (EU) dan Amerika Syarikat, terdapat polisi-polisi tempat yang
dihadkan penggunaan tenaga dalam pengangkutan, walau bagaimanapun, dasar-dasar
ini diperkenalkan adalah atas sebab-sebab selain daripada perubahan
iklim.
Pengangkutan maritim dan pengangkutan
udara mewakili jumlah yang lebih kecil daripada jumlah pelepasan gas
rumah hijau ke persekitaran. Kedua-dua sektor telah kurang disasarkan
oleh dasar untuk mengurangkan penggunaan tenaga dan pelepasan
gas rumah hijau berbanding pengangkutan jalan. Ini menunjukkan bahawa pilihan pengurangan agak
mudah untuk didapati berbanding dengan pengangkutan jalan,
tetapi perolehan armada perkapalan dan penerbangan adalah perlahan, dan ini mengehadkan
penyebaran peningkatan tersedia teknologi. Pengangkutan maritim dan
penerbangan boleh disepadukan ke dalam skim perdagangan karbon.
Beberapa penyelidikan mengenai kesan-kesan termasuk penerbangan dalam
skim perdagangan dibincangkan. Secara umum, ia mendapati bahawa dasar-dasar
insentif berasaska fleksibel membenarkan pilihan pengurangan kos
rendah diambil. Ini adalah penting, seperti teknologi terus
berkembang. Selain itu, dasar-dasar insentif bagi merangsang usaha
mencari pilihan kepada kos yang rendah. Piawaian bagaimanapun boleh digunakan
untuk melengkapkan kepada dasar-dasar berasaskan insentif dalam beberapa keadaan.
0 comments:
Post a Comment